Marginale verschillen
data en resultaten
-
Waarom ORM als ik al MMP of CumLaude heb?
- MMP en CumLaude zijn prachtige managementprogramma's. De beide applicaties geven heel veel informatie en zijn daardoor waardevol, maar tegelijkertijd ook soms ingewikkeld.
Het vinden van de juiste rapportages is in de praktijk soms wel een uitdaging.
ORM biedt je diverse handzame rapportages die in de school zeer nuttig zijn. Deze rapportages zijn daarnaast ook eenvoudig te filteren, waardoor je snel bij de gewenste informatie komt.
ORM is echter geen vervanger van MMP of CumLaude. Wij adviseren om de programma's samen te gebruiken. Start in ORM met de snelle analyse en ga indien gewenst verder in MMP of CumLaude.
-
Wat gebeurt er met de gegevens?
- De data van iedere school staat veilig opgeslagen in onze cloudomgeving. De omgeving is alleen benaderbaar via een Microsoft AZURE koppeling. Mocht uw school niet werken met Microsoft AZURE, dan kijken wij graag samen naar een andere veilige oplossing.
Security staat hoog in ons vaandel en daarom besteden we aan dit onderwerp extra veel aandacht en tijd.
-
Wat gebeurt er in maart als de resultaten van de inspectie bekend worden gemaakt?
- In maart presenteert de inspectie voor het onderwijs de resultaten van het vorige schooljaar. Onderwijsresultaten B.V. zal zorgen dat de actuele cijfers van de inspectie dan zo spoedig mogelijk in de database worden opgenomen. Hiermee wordt de betrouwbaarheid van de monitor gewaarborgd.
-
Hoe ziet een jaarovergang eruit?
- Aan het einde van ieder schooljaar worden door ons de datagegevens op 1 augustus automatisch doorgeschoven. Hierbij worden de leerlinggegevens van het afgelopen schooljaar omgezet naar een percentage op de diverse indicatoren en zijn alleen die resultaten nog zichtbaar.
-
Welke resultaten krijg ik?
- In de monitor van onderwijsresultaten kun je zien hoe de school scoort op de resultaten. We geven in de monitor dit weer per indicator op schoolniveau. Daarnaast zie je de ‘wakker-lijn’. Deze lijn is zelf in te stellen én geeft aan dat als je alles erboven hebt zitten je ‘goed wakker’ bent. Standaard staat de ‘wakkerlijn’ op 95%.
Naast het verkrijgen van de informatie op schoolniveau, is het ook mogelijk om als scholengroep over de schoollocaties heen te kijken, waardoor alle scholen van een scholengroep in één overzicht te zien zijn. Ditzelfde kan ook op bestuursniveau waarbij alle aangesloten scholen van een bestuur in één overzicht (inclusief de ‘eigen normen’) zichtbaar worden.
-
Wat doe ik met de resultaten?
- De resultaten van de monitor kunnen je geruststellen omdat je alles goed onder controle hebt op je school of scholengroep/bestuur. De resultaten kunnen echter ook reden zijn toch zorg en daarom wordt ook in de monitor aangegeven wat je sturingsruimte is.
Wij raden je aan de data na het invoeren goed te analyseren en te bekijken waar de risico’s zijn. Ga met de risicogebieden aan de slag binnen de school. Laat het een proces zijn van het team, de school en niet alleen van de directie of teamleiders.
Indien consultancy gewenst is, werken wij samen met B&T uit Amsterdam. Het staat je natuurlijk vrij een andere keuze te maken. Consultancy is niet opgenomen in de licentieovereenkomst.
-
Ik heb een leerling die is nieuw in het onderwijs
- Bij de berekening van de onderwijsresultaten wordt er rekening gehouden met 'nieuwkomers'. Dit zijn leerlingen die op 1 oktober nog geen twee jaar onderwijs hebben gevolgd. In de onderwijsresultatenmonitor kun je hen als elke andere leerling behandelen. Echter de resultaten worden niet meegenomen in de berekening, omdat de inspectie ze dus ook niet meeneemt.
-
Hoe betrouwbaar zijn de resultaten?
- In de afgelopen jaren is gebleken dat de resultaten van de monitor slecht marginaal afwijken van het inspectieoordeel. Deze afwijking is verwaarloosbaar.
-
Wat gebeurt er met mijn resultaten uit de monitor?
- De resultaten van de monitor zijn alleen toegankelijk voor de school en indien afgesproken met de scholengroep/bestuur ook voor hen. Onderwijsresultaten.nl stelt dat de resultaten binnen het bestuur in principe gewoon gedeeld worden. Mocht een school dit echt niet willen, dan kan dit schriftelijk aangegeven worden door het bestuur/scholengroep en de school.