- Gegevens
De wens van mijn schoolleiding was “zicht krijgen op de onderwijsresultaten” zoals de Inspectie van het Onderwijs deze berekent. Dat was voor mij een enorme klus en ik durfde mijn hand er niet voor in het vuur te steken, dat dat tot op de leerling nauwkeurig lukte. Om mij heen hoorde ik dat ik niet de enige was die worstelde met deze uitdaging.
Gelukkig bleek er een bedrijf dat heel bedreven en gedreven was om hierin voor scholen een oplossing te bieden: Onderwijsresultaten.nl! Op het Corderius College hebben we een licentie gekocht en binnen een maand waren we operationeel.
De zeven teamleiders vullen nu de prognoses in van hun leerlingen. Na het invullen hebben zij zicht op het gezamenlijk resultaat van de drie indicatoren “Onderwijspositie t.o.v. po-advies”, “Onderbouwsnelheid” en “Bovenbouwsucces”. De tool Onderwijsresultaten.nl helpt vervolgens bij het strategisch sturen. In één scherm staat het aantal leerlingen dat ervoor zorgt dat er onder of boven de gecorrigeerde norm van de inspectie wordt gescoord, zowel het jaarlijks als driejaarlijks resultaat. Een onvoldoende beoordeling van de onderwijsinspectie is daardoor verleden tijd.
Nog waardevoller is dat de teamleiders door de tool Onderwijsresultaten.nl nu zelf zien wat het effect van de teambeslissing is op het gezamenlijk schoolresultaat. Hierdoor zijn de onderwijsresultaten continu het onderwerp van gesprek en ontstaat een gezamenlijke visie op bijvoorbeeld doubleren en afstroom.
Het werken met een nieuwe tool is altijd weer even wennen. Het werken met Onderwijsresultaten.nl onderscheidt zich door een hoge mate van gebruikersvriendelijkheid. En wanneer ik toch nog iets niet helemaal begrijp, dan heb ik binnen een dag een reactie van de helpdesk.
Monique Staal-Faber
Adviseur onderwijsontwikkeling en kwaliteit
Corderius College, Amersfoort
- Gegevens
Waar andere analyseprogramma’s terugkijken, kijkt de Onderwijsresultatenmonitor juist vooruit. Hierdoor krijgen we als school meer grip op onze onderwijsresultaten. Bij achterblijvende resultaten kunnen we gerichte gesprekken voeren, waardoor we de kwaliteit van ons onderwijs doelgericht kunnen verbeteren. Tegelijkertijd laat het ook zien op welke indicatoren de verschillende afdelingen wel goed scoren. Dit helpt dus bij het maken van de juiste keuzes: Welk aspect verdient wel/geen extra aandacht? Door de Onderwijsresultatenmonitor kunnen we proactief handelen en lopen we niet meer ‘achter de feiten aan’.
Anneke Boerman-Grootenhuis
beleidsmedewerker onderwijs en kwaliteit
CSG Willem de Zwijger, Schoonhoven
- Gegevens
De Onderwijsresultatenmonitor (ORM) biedt ons als school waardevolle inzichten o het gebied van de onderwijsresultaten. Het helpt ons grip te houden op de indicatoren van de onderwijsinspectie. Dankzij de prognosegrafieken krijgen we per indicator duidelijk zicht op onze positie en de ruimte die we hebben om boven de norm te blijven. Het laat naast de percentages ook precies zien om hoeveel leerlingen het gaat, wat onze directe sturingsmogelijkheden aanzienlijk vergroot.
De ORM maakt onze organisatie bewuster van waar we extra aandacht en focus kunnen leggen om het schooljaar positief af te sluiten op het gebied van onderwijsresultaten. Bovendien ervaren wij de support vanuit ORM als zeer prettig; er wordt altijd snel en adequaat gereageerd op vragen, wat ons vertrouwen in deze online tool versterkt.
Kortom, de ORM is voor ons een onmisbare partner in het streven naar voortdurende verbetering van onze onderwijskwaliteit.
Machiel Mulder
Teamleider vmbo bovenbouw (portefeuille ‘kwaliteitszorg)
De Nieuwe Veste, Coevorden
- Gegevens
Tot nu toe heb ik ORM tweemaal voorzien van prognoses en ben ik alleen maar enthousiast over de uitkomsten die het programma maakt van deze prognoses. We hebben de uitkomsten ook steeds in ons MT besproken en proberen bij de rapportvergaderingen rekening te houden met de informatie die ORM ons geeft.
Vincent Reimering
Afdelingsmanager Havo en VWO
Gemini College, Ridderkerk